Terug

Dag 14: Focus op korte termijn doelen

Mooi. De eerste twee weken zijn volbracht. Hoe gaat het?

Begin je al te merken dat de training die ik bestempel als 'vogels kijken' je makkelijker afgaan?

Ik hoop dat de ademhalingsoefeningen en je fietstempo inmiddels goed voelen. Als het goed is, dan is de ademhalingsoefening al een soort automatisme geworden als afsluiting van je dag. Kun je de oefening al doen op de fiets in de Groene-zone? Als je dit ook nog kan combineren met geconcentreerd denken aan je traptechniek dan gaat het goed. Deze twee dingen moet je samen leren doen ademhalingsoefeningen oftewel; Adem langer uit met 90 beenomwentelingen per minuut (rpm). Deze traptechniek is goud waard en geeft je spieren de juiste prikkels voor groei en souplesse.

'Vogels kijken' blijft een prominente plek houden in je trainingen. Het is de basis om je fietsconditie langzaam te laten groeien.

Maar over twee weken mag je ook een keer écht volle bak.

Dat betekent een hogere hartslag en een langere afstand. Je gaat beide energievoorraden aanspreken je vetten én je koolhydraten. Dit is de volgende stap in het gewoon worden beide energie voorraden afwisselend aan te spreken tijdens je inspanningen op de fiets.

Wanneer je hier tegen op ziet raad ik je aan om je te focussen op korte termijn doelen. Eerst de warming up, dan nadenken over de uit te voeren interval of het tempoblok, hierna focus op je herstel voor je een nieuwe interval uitvoert. Het helpt enorm om niet te ver voorruit te denken, het helpt je niks verder, de oefeningen moeten nog steeds gedaan worden :) en.... misschien vallen ze wel mee?!

Groet,

Aart Vierhouten