Terug

Dag 14: Focus op korte termijn doelen

Fantastisch! De eerste twee weken zijn volbracht. Hoe gaat het?

Merk je dat de training die ik bestempel als 'vogels kijken' eigenlijk verrukkelijk is?

Ik hoop dat de ademhalingsoefeningen en je fietstempo goed voelen. Als het goed is, dan is de ademhalingsoefening al een soort automatisme geworden om te doen. Vergeet deze niet ook op de fiets in de Groene-zone te doen en als afsluiting van je dag! Als je dit ook nog kan combineren met geconcentreerd denken aan je traptechniek dan gaat het goed. Deze twee dingen moet je samen leren gaan, ademhalingsoefeningen met 100rpm, oftewel; Adem langer uit met 100 beenomwentelingen per minuut (rpm). Deze adem en traptechniek is goud waard!

'Vogels kijken' blijft een prominente plek houden in je trainingen. Het is de basis om je fietsconditie langzaam en stabiel te laten groeien.

Maar binnenkort mag je ook een keer écht volle bak.

Dat betekent hoge hartslag trainingen in Oranje en Rode-zones waarbij je met 100% uitvoering maximale vooruitgang gaat boeken. De kwaliteit van de training wordt bepaald door de uitvoering én het herstel erna. Je gaat jouw glycogeen(suiker)voorraad leegtrekken en je brein leert hier beter mee omgaan.

Wanneer dit in je eentje lastiger is, maak er dan korte doelen van. Hiermee bedoel ik ga niet denken aan blok 3 als je nog moet beginnennn...

Start eerst met blok 1 en hou je focus daar volledig op. Pas tijdens het herstel van dit blok ga je voorbereiden op blok 2. Deze korte focus en in het hier en nu staan helpt je enorm je opdracht uit te voeren. Ook het ademhalen en met name het langer uitademen tijdens deze blokken helpt je door de tijd heen te gaan zodat je niet constant naar die tijd zit te kijken die 'altijd' te langzaam gaat wanneer het moeilijk gaat :)

 

Groet,

Aart