Terug

Dag 25: Herstel

Drie tips om te controleren of je hersteld bent van een intensieve training.

Je kunt letten op drie punten:

  1. Hoe voel je je 36 uur na een training?
  2. Ruikt je transpiratie(zweet) naar ammoniak?
  3. Wat is je rusthartslag?

De 36-uurs controle

Een algemene tip om te controleren of een training goed is geweest, is een controle na 36 uur. Na die tijd kan je lichaam optimaal hersteld zijn van een intensieve training. Als je na anderhalve dag een energieboost hebt, dan zit je goed. Dus als je op maandagavond goed hebt getraind, ben je woensdag rond lunchtijd extra energiek.

Is de training van maandagavond echter te lang of te zwaar, dan heb je na 36 uur een energiedip: je voelt je futloos of hebt een extreem behoefte aan suiker. Door dit met regelmaat te checken, krijg je snel genoeg een opbouwend ritme.

Hoe weet ik of ik goed herstel van een training?

Ammoniak is té intensief

Of je te hard traint is niet alleen te merken aan je ademhaling. Zweet dat ruikt naar ammoniak is een teken dat je tijdens het wielrennen niet alleen je energiezuinige vetten en energiesnelle suikers aanspreekt, maar ook je eiwitten. Dit wordt ook wel ‘het verbranden van je spieren’ genoemd. Wielrenners die geregeld een zweetshirt hebben dat naar ammoniak ruikt, trainen té hard met een té vermoeid lichaam.

Rusthartslag/Ochtendpols

Je hartslag in rust – of ochtendpols – leert je veel over je herstel. Met een hartslagmeter kun je in de ochtend, voor je eerste kop koffie, je rusthartslag meten. Doe je hartslagmeter om en ga drie minuten rustig zitten. Kijk wat je laagst gemeten hartslag is en noteer die. Als je ziet dat in verloop van tijd je rusthartslag stabiel blijft of zelfs zakt, dan ben je opbouwend bezig. Je conditie wordt beter en je herwint energie. Stijgt je ochtend hartslag gedurende de weken, dan duidt dat op onrust. Is je rusthartslag acht tot tien slagen hoger dan normaal, dan is het goed om even wat rustiger aan te doen. Je slaat een intensieve training over en ruilt deze in voor een hersteltraining in de Grijze-zone. Je lichaam herstelt namelijk sneller van een uurtje fietsen dan op de bank hangen... Voel je, je echter meer ziek dan moe? Dan is het echt even beter de fiets te laten staan.

Doe dus even rustig aan wanneer je ochtendpols 10 hartslagen hoger is dan normaal!

Aart Vierhouten

[caption id="attachment_30585" align="aligncenter" width="2048"] dav[/caption]