Terug

Dag 25: Herstel

Drie tips om te controleren of je hersteld bent van een training.

Je kunt letten op drie punten:

  1. Hoe voel je je 36 uur na een training?
  2. Ruikt je zweet naar ammoniak?
  3. Wat is je rusthartslag

De 36-uurs controle

Een algemene tip om te controleren of een training goed is geweest, is een controle na 36 uur. Na die tijd kan je lichaam optimaal hersteld zijn van een intensieve training. Als je na anderhalve dag een energieboost hebt, dan zit je goed. Dus als je op maandagavond goed hebt getraind, ben je woensdag rond lunchtijd extra energiek.

Is de training van maandagavond echter te lang of te zwaar, dan heb je na 36 uur een energiedip: je voelt je futloos of hebt een extreme behoefte aan suiker. Pas je training aan door in de onderkant Oranje of Rode zones te trainen in de eerst volgende intensieve training. Door dit met regelmaat te checken, krijg je snel genoeg een opbouwend ritme.

Ammoniak is té intensief

Of je te hard traint is niet alleen te merken aan je ademhaling en rustpols. Zweet dat ruikt naar ammoniak is een teken dat je tijdens het wielrennen niet alleen je energiezuinige vetten en energiesnelle suikers aanspreekt, maar ook je eiwitten. Dit wordt ook wel ‘het verbranden van je spieren’ genoemd. Wielrenners die geregeld een zweetshirt hebben dat naar ammoniak ruikt, trainen té hard met een té vermoeid lichaam!

Rustpols/Rusthartslag

Je hartslag in rust – of rustpols – leert je veel over je herstel. Wanneer het goed is heb je deze bijgehouden vanaf week 1.  Zo niet? Pak dan je hartslagmeter in de ochtend als je wakker wordt, blijf liggen of ga zitten en meet je rusthartslag. Kijk wat je laagst gemeten hartslag is over 3 minuten en noteer die. Als je ziet dat gedurende de trainingsweken je rustpols stabiel blijft of zelfs zakt, dan ben je opbouwend bezig. Je conditie groeit en je herwint energie. Stijgt je rustpols, dan duidt dat op onrust. Is je rusthartslag tien slagen hoger dan normaal, dan is het goed om even rust te nemen. Je hebt té hard getraind of te weinig gerust maar wat ook kan is dat je een ziekte onder de leden hebt.

Doe rustig aan, stel je intensieve training een dagje uit of rijdt enkele in je Grijze-zone en check je ochtendpols 24hr later nogmaals voor je weer het programma volgt en intensiever gaat fietsen.

Denk eraan dat je nog een intensieve periode tegemoet gaat en hier moet je fit voor zijn.

Bij vragen zeker mailen naar; aart@aartvierhouten.nl

Ciao,

Aart