Terug

Dag 21: Intensief

De eerste drie weken zitten erop.

Wat nu sowieso goed moet gaan is:

  1. Ademhalingsoefening in rust
  2. Vogels kijken :)

Als je over deze twee punten nog twijfels hebt, stel dan je vraag via de mail: aart@aartvierhouten.nl

Ook heb je de eerste Oranje-zone training erop zitten. Vanaf nu gaan de trainingen per week bij grote regelmaat van zone wisselen.

Komende week ga je ook de Rode-zone verkennen en intensief aan de slag. Het is natuurlijk goed om naast ‚Äėvogels kijken‚Äô je lichaam af en toe flink te prikkelen.¬†Je gaat zo ook leren omgaan met de inhoudt van je koolhydratentank. Oftewel je gaat merken dat deze ook echt leeg raakt(je krijgt zin om te eten op de fiets) wanneer je met hogere hartslagen fietst. De verhouding vet versus koolhydraten¬†verbranding bij grote inspanning in Oranje en Rode zone is nu volledig omgedraaid en 10 % - 90 %.

Andere voordelen van intensieve trainingen is naast dat het je conditie opbouwt ook zorgt voor endorfines(gelukshormoon) hierdoor ervaar je wat Peter Winnen omschrijft in zijn column in KOPWERK, hiernaast kan je, je langer concentreren en sta je vaker op met een goed humeur :)

De intensieve training kan je prima alleen doen. Maar ook met anderen, dan is het soms net wat makkelijker om écht diep te gaan. *In deze coronatijd gaat dat even niet en moet je alleen aan de slag.  Zelf doe ik de intensieve training graag met een groepje vrienden, elkaar uitdagen en zo flink in het rood rijden. Dit kan in  de hopelijk nabije toekomst natuurlijk ook tijdens een fiets event zodat je kan aanhaken bij fietsers die net wat te snel voor je rijden. Na deze week komt de intensieve Rode training afwisselend terug. Wanneer je de Rode training opslaat (Strava-Garmin-Wahoo- Sigma) dan kun je over enkele weken gaan vergelijken en zien waar je vandaan komt. Zo ga je verschillen zien als; sneller met dezelfde hartslag, langere afstand afgelegd in de zelfde fietstijd.

Succes,

Aart

Aart Vierhouten gaat diep