Terug

Dag 3: Oefening vóór het fietsen

Vanaf vandaag ga je de ademhalingsoefening ook doen vóór je fietstraining. Geen tien minuten, zoals voor je gaat slapen, maar slechts twee minuten.

Dat voelt in het begin belachelijk, en is even wennen. Om in je fietskleren klaar te staan, en dan eerst twee minuten als een slome duikelaar een ademhalingsoefening te doen.

Toch is het goed. De kwaliteit van je fietstraining gaat erop vooruit. En je komt veel eerder in een lekkere flow tijdens het fietsen als je eerst een ademhalingsoefening doet. Hoe dat zit? Wanneer je gehaast en gestresst bent voor je op jouw fiets springt heb je een te snelle ademhaling en dus ook een verhoogde hartslag. Beide komen niet overeen met je fysieke inspanning van dat moment die is namelijk nagenoeg nul. Door de oefening klopt het weer dat je rustig ademt en je hartslag laag is want je zit of staat namelijk stil.  Probeer maar.

Heb je een hartslagmeter? Kijk dan hoeveel slagen je hartslag zakt door deze oefening. Zakt je hartslag meer dan vier slagen? Dan heb je erg veel profijt van de oefening en ga je veel sneller de ontspanning tijdens de inspanning ervaren!

PS. Sta je aan de start van een tijdrit dan is deze oefening al stilstaand voor de maximale inspanning ook uitstekend om te beginnen. Maar ook als je op de fiets naar de voet van dé klim aan het rijden bent geldt; Adem langer uit! Je gaat hierdoor vanaf de start van de klim al het juiste klimritme te pakken krijgen.

Groet,

Aart Vierhouten