Terug

Dag 18: Rustig fietsen: ramp of zegen?

Is 'vogels kijken' al je favoriete training? Of heb je het gevoel dat je als een slome slak aan het sukkelen bent?

Ik vond 'vogels kijken' in het begin ook een ramp. Iedere keer als ik werd ingehaald wilde ik schreeuwen: 'Ik kán wel harder, maar ik mag niet'.

Nu is het mijn favoriete training geworden. Sterker nog waar ik in het begin 24km/h reed om binnen mijn Groen-zone te blijven rij ik nu met gemak 30km/h in die zelfde Groen-zone :)

Enkele zeer belangrijke voordelen die ontstaan bij het trainen in de Groene zone zijn hieronder opgesomd.

Door dat de vetverbrandingsmotor weer is aangezet val je automatisch af, je hart longfunctie komen synchroom te lopen en functioneren beter bij een hoger beentempo. Daarnaast is het zo dat je extra coördinatie traint van je spiergroepen door met 90-100 rpm te trappen. Oftewel je brein communiceert beter en sneller met je spiergroepen door dat de zenuwbaantjes actiever worden en sneller reageren. Hierdoor neemt ook je spierkracht toe en je dus gewoonweg sterker wordt!

En - echt waar - misschien wel de belangrijkste reden, je geest ontspant tijdens de inspanning!

 

Aart Vierhouten