Terug

Dag 18: Rustig fietsen: ramp of zegen?

Is 'vogels kijken' al je favoriete training?

Of heb je nog steeds het gevoel dat je als een ouwe slome slak aan het sukkelen bent?

Ik vond 'vogels kijken' in het begin ook een ramp. Iedere keer als ik werd ingehaald wilde ik schreeuwen: 'Ik kán wel harder, maar ik mag niet'.

Nu is het mijn favoriete training geworden. Sterker nog waar ik in het begin 28km/h reed om binnen mijn Groen-zone te blijven, rij ik nu met gemak 34km/h in die zelfde Groen-zone :)

Enkele zeer belangrijke voordelen die ontstaan bij het trainen in de Groene zone zijn hieronder opgesomd.

Door dat de vetverbrandingsmotor weer is aangezet val je automatisch af, je hart longfunctie komen synchroom te lopen en functioneren beter bij een hoger beentempo. Daarnaast is het zo dat je extra coördinatie traint van je spiergroepen door met 100 rpm te trappen. Oftewel je brein communiceert beter en sneller met je spiergroepen door dat de zenuwbaantjes actiever worden en sneller reageren. Hierdoor neemt ook je spierkracht toe en je dus gewoonweg sterker wordt!

Voel je na de krachtblokken van 15 minuten in de Groene-zone IV training ook iedere spier in je bovenbenen? Dan is de kwaliteit van deze training maximaal aan het worden. Het is dezelfde belasting op je spieren die je hebt wanneer je een col op rijdt. De focus en concentratie tijdens deze 15 minuten op 'links trekken en rechts duwen' en andersom geven de coördinatie van al jouw spiervezels een extra BOOST!

En - echt waar - misschien wel de belangrijkste reden, je geest ontspant tijdens de inspanning!

Het blijft één van mijn favoriete trainingen.

Aart

[caption id="attachment_31183" align="aligncenter" width="2048"] Ax 3 Domaines - cyclisme Tour de France 2010 - 14e etappe - Revel Ax 3 Domaines 184.5 km - sfeer illustratie - foto Marketa Navratilova/Cor Vos ©2010[/caption]