Terug

Dag 10: Supercompensatie

Mooi. De eerste tien dagen zitten erop. In de bijgevoegde video zie je wat de voordelen zijn van 3 x in de week fietsen.

Vaak krijg ik de vraag wat dan een goede training is.

3 tips:

  1. Ga 'vogels kijken'  dat geldt voor alle fietsers van ieder niveau
  2. Ga wennen aan de 90-100 beenomwentelingen per minuut (rpm)
  3. Fiets minimaal één keer in de twee weken langer en bij momenten wat harder gedurende deze rit

Van de drie trainingen is het goed om altijd een training 'vogels kijken' mee te nemen. Dit is een rustige training waarbij je eenvoudig je uitademing kunt verlengen. Deze rustige training is in de basis erg goed. In het begin kan deze training saai zijn omdat je snelheid niet zo hoog is, maar door het toch te doen zul je merken dat deze training vanzelf prettiger wordt. En het is ook wat waard om eens een zilverreiger, ooievaar of ijsvogel te zien. Kijk op je hartslagmeter of je in de Groene-zone blijft. Later in het programma ga je vanzelf harder in snelheid in deze Groene-hartslagzone, nu ben je wielrenner aan het worden ;)

Naast deze rustige training iedere week is het goed (en verrukkelijk) om één keer in de twee à drie weken lang en stukken harder te gaan fietsen in jouw Oranje of zelfs Rode-hartslagzone. In jouw schema/kalender kan je de Oranje of Rode-zone trainingen verplaatsen naar een dag in het weekend als dat beter uitkomt. Dit maakt het vaak makkelijker om langer en / of harder te fietsen dan normaal.  Door af en toe diep te gaan zul je na het herstel weer een trapje hoger in je fietsconditie komen de zogenaamde supercompensatie treed dan inwerking. Zie de video.

De opbouw die je ziet in de supercompensatiecurve is overigens niet alleen conditioneel. Je kunt in de opbouw van energie ook merken dat je concentratie beter wordt. Vaak hoor ik van mensen dat ze lange tijd 's avonds geen boek meer lazen omdat de concentratie dit niet toe liet. Na een week of drie / vier wielrennen nemen ze dan weer een boek ter hand en kunnen ze zich verliezen in een goed boek. Over goede boeken gesproken; Ben je al gestart met KOPWERK te lezen? Hierin staat meer over 'vogels kijken en supercompensatie' in hoofdstuk De training

 

Sportieve groet,

Aart Vierhouten

.