Terug

Dag 10: Supercompensatie

Mooi. Tien dagen zitten erop. In het filmpje zie je wat de voordelen zijn van 3 x in de week fietsen.

Vaak kreeg ik de vraag wat een goede training is? Mede hierdoor is dit programma ontstaan en is inmiddels KOPWERK geschreven. Het antwoordt is:

3x per week gevarieerd trainen verandert je fietsconditie

  1. Ga 'vogels kijken' en maximaal vetverbranden! Dat geldt voor alle fietsers van ieder niveau
  2. Ga wennen aan de 100 beenomwentelingen per minuut (rpm)
  3. Wanneer je fietsconditie goed is, fiets dan minimaal één keer in de twee weken langer en harder dan je gewend bent.

Door af en toe diep te gaan ga je ná het herstel hiervan weer een trapje hoger in je fietsconditie komen, de zogenaamde supercompensatie treed dan inwerking. Wielrenners die geen 'vogels kijken' worden niet beter.

De opbouw die je ziet in de supercompensatiecurve is overigens niet alleen conditioneel. Je kunt in de opbouw van energie ook merken dat je concentratie beter wordt. Dieper slaapt. Maar ook hoor ik vaak van mensen dat ze lange tijd 's avonds geen boek meer lazen omdat de concentratie dit niet toe liet. Na een week of drie/vier wielrennen nemen ze dan weer een boek ter hand en kunnen ze zich verliezen in een goed boek. Over goede boeken gesproken; Ben je al gestart met  KOPWERK te lezen?   Hierin staat meer uitleg over 'vogels kijken' en supercompensatie.

 

Sportieve groet,

Aart Vierhouten

.