Terug

Dag 4: Vogels kijken

De eerstvolgende keer dat je gaat fietsen, ga je 'vogels kijken'.

Dat is rustig fietsen, je hartslag blijft hierbij in de Groene-zone.

Kun je zonder moeite langer uitademen tijdens het fietsen? Dan telt de training als 'vogels kijken'.

'Vogels kijken' wordt helemaal verrukkelijk als je ook je telefoon en muziek thuis laat. Met je hartslagmeter kan je goed zien of je in de 'Groene (D1/D2)-zone' zit.

Binnen drie weken voel je meer en meer de Groene-zone training aan. Het gevoel wat past bij 90-100 beenomwentelingen(rpm) en je Groene-zone wordt zo langzaam een herkenning voor je brein. Na verloop van tijd heb je überhaupt geen hartslagmeter meer nodig om te weten of je in de 'zone' zit.

Groene-zone training ('vogels kijken' dus) is naast rustiger leren ademen erg belangrijk om je vetverbranding te stimuleren. Dat is voor iedere wielrenner de basis, of je nu de Tour de France wil winnen, of fietst om wat kilo's kwijt te raken of voorbereid op fietsen in Zuid Limburg. Meer hierover lees je terug in KOPWERK en wel in hoofdstuk De training op blz. 134/135

Geniet van de Groene-zone!

Groet,

Aart Vierhouten