Terug

Dag 4: Vogels kijken

De eerstvolgende keer dat je gaat fietsen, ga je 'vogels kijken'.

Dat is fietsen met 90 - 100 rpm=beenomwentelingen in de groene hartslagzone.

Met je hartslagmeter kan je goed zien of je in de Groene-zone(D1-D2) zit.

Kun je zonder moeite langer uitademen tijdens het fietsen? Dan telt de training als 'vogels kijken'.

Na verloop van tijd heb je ook het 90 tot 100 rpm gevoel helemaal te pakken. Uiteindelijk ga je op de helft van het 100 dagen schema al merken dat je snelheid hoger is terwijl je nog steeds in de groene hartslagzone zit. Oftewel je inspanningen zijn gelijk maar je fietssnelheid is hoger :)

Binnen drie weken voel je meer en meer de Groene-zone training aan. Het gevoel wat past bij 90-100 rpm in jouw Groene-zone wordt zo langzaam een herkenning voor je brein. Na verloop van tijd heb je überhaupt geen hartslagmeter meer nodig om te weten of je in de 'zone' zit.

Groen-zone training ('vogels kijken' dus) is SUPER belangrijk om je vetverbranding te stimuleren en te optimaliseren. Dat is voor iedere wielrenner/ster de basis, of je nu de Tour de France wilt winnen,  je fietst om wat kilo's kwijt te raken of voorbereidt op die Gran Fondo van je bucketlist! Meer hierover lees je terug in KOPWERK op blz 110/111 en 134/135

Hoe meer de Groene zone getraind wordt, in combinatie met Oranje en Rood verderop in het programma, hoe verder je omslagpunt opschuift naar rechts in onderstaande grafiek. Dit zogenaamde opschuiven van je omslagpunt is dus essentieel alleen zo wordt je een betere fietser en verandert je fietsconditie naar mooie hoogtes :)

Geniet nu nog van de Groene-zone!

Groet,

Aart Vierhouten